Gå til indhold

Undersøgelse om henstand, opkrævning og inddrivelse

Borger- og retssikkerhedschefen har undersøgt sagsbehandlingen og skatteydernes retsstilling i forbindelse med sager om ligningsmæssig henstand.

Hent publikation som pdf

Borger- og retssikkerhedschefens egen drift-undersøgelse omhandler ligningsmæssig henstand, der efter skatteforvaltningslovens § 51 giver mulighed for, at en skatteyder, der har klaget over en skatteansættelse, kan anmode om henstand med betalingen af den del af skatten, som klagen vedrører. Det følger af praksis, at skatteyderens anmodning om henstand som udgangspunkt imødekommes.  

Reglerne om henstand er begrundet i, at det kan have store ulemper for en skatteyder at skulle betale et beløb, som måske uretmæssigt er pålagt skatteyderen. Desuden antages det, at adgangen til henstand også udspringer af, at et omtvistet krav skal kunne afprøves i klagesystemet, inden myndighederne opkræver og inddriver kravet.  

Borger- og retssikkerhedschefen har tidligere kritiseret Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i forbindelse med anmodninger om henstand. Da en anmodning om henstand ikke har opsættende virkning, kan Skatteforvaltningen, mens anmodningen om henstand fra en skatteyder behandles, fortsat foretage opkrævning og efterfølgende inddrivelse af kravet. En lang sagsbehandlingstid kan således potentielt være med til at udhule formålet med henstand.  

Det overordnede formål med undersøgelsen er derfor at se på sagsbehandlingen og skatteydernes retsstilling i forbindelse med sager om henstand, især med fokus på perioden fra indgivelsen af anmodningen om henstand til Skattestyrelsen har truffet afgørelse om henstand.  

Undersøgelsen viser, at selv om der igennem de seneste år har været for lange sagsbehandlingstider for henstandsanmodninger, så er det på baggrund af en række initiativer lykkedes Skattestyrelsen at afgøre væsentligt flere sager end tidligere. I undersøgelsen henstiller Borger- og retssikkerhedschefen dog til Skattestyrelsen, at der fortsat er fokus på, at sagsbehandlingstiderne vedrørende henstandssager er så kort, som det er muligt og forsvarligt.  

For så vidt angår opkrævning og inddrivelse er udgangspunktet i Skatteforvaltningen, at der ikke tvangsinddrives på krav, som er omfattet af en ubehandlet anmodning om henstand.  

På den baggrund anbefaler Borger- og retssikkerhedschefen bl.a., at Skattestyrelsen og Gældsstyrelsen undersøger, om det er muligt og hensigtsmæssigt at ændre eksisterende processer, så krav, der er omfattet af en ubehandlet anmodning om henstand, som udgangspunkt ikke bliver oversendt til inddrivelse i Gældsstyrelsen. Der lægges herved vægt på, at oversendelsen kan medføre en risiko for, at der foretages tvangsinddrivelse i videre omfang end forudsat, hvorved formålet med henstand kan blive udhulet.  

Undersøgelsen indeholder desuden en række anbefalinger i forhold til inddrivelse af krav, der er omfattet af en ubehandlet anmodning om henstand, herunder i forhold til processerne for lønindeholdelse i det nye inddrivelsessystem PSRM, ligesom det anbefales, at Gældsstyrelsen præciserer deres procesvejledninger for udlæg og konkursbegæringer i disse sager.